Άφησε ανεξίτηλες πινελιές στη δασκαλική και μαθητική κοινότητα

ΠΟΡΤΡΕΤΑ
Γράφει ο Φώτης Χρήστου
Ο Λεωνίδας Θανάσης γεννήθηκε το 1940 στο χωριό Μεσοπόταμο. Σπούδασε στην Παιδαγωγική Ακαδημία Αργυροκάστρου, όπου αποφοίτησε το 1959 και εργάστηκε ως δάσκαλος σε διάφορα χωριά, την Φοινίκη, την Κρανιά, με πλήρη αφοσίωση στο επάγγελμά του.
Γόνος μιας ταπεινής αγροτικής οικογένειας, είχε να προσκομίσει αυτά τα αγαθά στο χαρακτήρα του. Συνεπής, τακτικός, συνεργάσιμος, άφησε ανεξίτηλες πινελιές στη δασκαλική και μαθητική κοινότητα.
Ακούραστος μελετητής, είχε την ικανότητα να χαράξει πορείες και να φέρει ιδέες, ανοίγοντας ορίζοντες γνώσεις στους μαθητές. Ιδίως, θετική κρίθηκε η δασκαλική του προσφορά στην εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας στα ελληνόπουλα στη Βόρεια Ήπειρο, στα πλαίσια πάντα μιας καθ’ όλα ελεγχόμενης κατάστασης. Αυτή θεωρείται μια θυσία, η οποία εκτιμάται.
Οι εμμονές στη γνώση, η δίψα για μάθηση, μέσα σε δύσκολες συνθήκες, τον ώθησαν στις πανεπιστημιακές σπουδές, στο ανοιχτό πανεπιστήμιο.
Σπούδασε φιλολογία, όπου και διακρίθηκε για τις ικανότητές του στον τομέα της επιστημονικής του κατάρτισης.
Μέλημά του, ως συγκροτημένος διανοούμενος, η αφοσίωση και η ενασχόλησή του με τα κοινά. Η προσφορά του στον τομέα του πολιτισμού αποτελεί και θα αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση για πολλές γενεές στο χώρο μας. Τα χορευτικά και πολυφωνικά συγκροτήματα, τόσο στα σχολεία όσο και στο χωριό του, το Μεσοπόταμο, ήταν από τα επιτεύγματα της εποχής.
Χαρακτηριστικά του ήταν η επιμονή και η τελειομανία. Σε όλες τις δραστηριότητες που ανέλαβε, σημείωσε μόνο επιτυχίες. Οι συγχωριανοί τον θυμούνται σαν ακούραστο εργάτη του πολιτισμού, μέσα από το σκοτάδι να περισυλλέγει αξίες του τόπου, τραγούδια και χορούς, να προσαρμόζει μουσικές στα δεδομένα της εποχής, με απώτερο στόχο: να κρατάει ζωντανά κομμάτια του πνεύματος και της παράδοσης.
Είχε δίπλα του, στο διδασκαλικό εκπαιδευτικό του έργο και σε όλες του τις δραστηριότητες, μια ικανότατη εκπαιδευτικό, τη σύζυγό του, με επιφάνεια δράσης και μέγεθος σκέψης, την Έλλη.
Η ζωή, βέβαια, έχει τις θετικές, αλλά και τις αρνητικές, τις ανεπιθύμητες πλευρές. Το 1974 χάνει τον μοναχογιό του, το κλωνάρι του, τον Νίκο, σε τροχαίο ατύχημα. Δεν ήταν ακόμα 8 χρονών. Τότε χτυπήθηκε, προφανώς με ανελέητες συνέπειες η ψυχολογική του κατάσταση.
Προσπάθησε να διατηρήσει τις ισορροπίες και τα κατάφερε για αρκετά χρόνια στη σειρά, ώσπου η ανίατη ασθένεια τον καθήλωσε στην κλίνη. Μια διαρκής κατάσταση που προκαλούσε πόνο σε όλους μας, διότι βλέπαμε και αισθανόμασταν το δάσκαλό μας να υποφέρει.
Έχουμε την αίγλη, τη λάμψη της προσωπικότητάς του, την ταπεινότητα, την εργατικότητα, όλα τα θετικά του ως παράδειγμα για περαιτέρω συνέχιση του έργου του.