Σημαντικές επιπτώσεις στον τουρισμό της Αλβανίας εξαιτίας του πολέμου

Σημαντικές επιπτώσεις στον τουρισμό της Αλβανίας εξαιτίας του πολέμου

Οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού, η άνοδος των τιμών των καυσίμων και των τροφίμων και ο πόλεμος στην Ουκρανία είναι οι λόγοι που απειλούν την αναβίωση της νεοσύστατης τουριστικής βιομηχανίας της Αλβανίας, η οποία συνεισφέρει πάνω από το ένα τέταρτο του ΑΕΠ.

Τα τελευταία χρόνια, η Αλβανία έχει μετατραπεί από κάτι σαν άγνωστος προορισμός σε έναν παράδεισο για ταξιδιώτες, φεστιβαλιστές και όσους αναζητούν την περιπέτεια. Με εκατοντάδες χιλιόμετρα παρθένων παραλιών, βουνά, κάστρα και άφθονο πολιτισμό, ο αριθμός των ξένων επισκεπτών αυξανόταν χρόνο με το χρόνο μέχρι που χτύπησε η πανδημία.

Στο τέλος του 2019, ο τουρισμός αποτελούσε το 27% του ΑΕΠ της Αλβανίας, που αντιστοιχεί σε πάνω από 1,25 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ όλες οι εκτιμήσεις δείχνουν σημαντική αύξηση τα επόμενα χρόνια.

Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού του 2020, ο τουριστικός τομέας υπέστη τεράστιες απώλειες, ωστόσο τα κατάφερε και με τους εγχώριους τουρίστες και επισκέπτες από το Κοσσυφοπέδιο, τη Σερβία και τη Βόρεια Μακεδονία.

Το 2021, η κατάσταση ήταν ακόμη καλύτερη, καθώς έφτασαν πτήσεις τσάρτερ από τη Ρωσία, τη Λευκορωσία και την Ουκρανία, με χιλιάδες ακόμη από την Ανατολική Ευρώπη και από πιο μακριά.

Οι εργαζόμενοι στον τουρισμό της Αλβανίας περίμεναν με ανυπομονησία το 2022 με την ελπίδα ότι θα μπορούσαν να ανακτήσουν τις απώλειες των τελευταίων ετών, ωστόσο τώρα η κατάσταση είναι εξίσου επικίνδυνη.

Πρόσφατα στοιχεία από το INSTAT αποκάλυψαν ότι πάνω από 42.000 Αλβανοί μετανάστευσαν το 2021, ενώ χιλιάδες άλλοι αναζητούν άσυλο. Αυτή η μείωση του πληθυσμού, που τον φέρνει για πρώτη φορά κάτω από τα 2,8 εκατομμύρια, θέτει σε σοβαρό κίνδυνο τις οικονομικές δυνατότητες της χώρας. Με τη γήρανση του πληθυσμού, τα ξενοδοχεία, τα εστιατόρια και άλλες τουριστικές επιχειρήσεις δυσκολεύονται να προσλάβουν εποχικούς εργαζόμενους, αναγκάζοντάς τους να προσλαμβάνουν από το εξωτερικό.

Η προσέλκυση προσωπικού από το εξωτερικό κοστίζει περισσότερο στις επιχειρήσεις και σημαίνει ότι οι τιμές πρέπει να αυξηθούν.

Ιταλοί μάγειρες, Σέρβοι εργαζόμενοι στη φιλοξενία, ακόμη και βραχυπρόθεσμες συμβάσεις με Φιλιππινέζους μετανάστες είναι στη λίστα, σύμφωνα με ιδιοκτήτη θέρετρου που μίλησε στο τοπικό BIRN.

Αυτές οι αυξήσεις των τιμών σημαίνουν ότι οι Αλβανοί, μεταξύ των χαμηλότερων εισοδημάτων στην Ευρώπη, με το ένα τρίτο να ζει κάτω από το όριο της φτώχειας, θα δυσκολεύονται να κάνουν διακοπές εντός της χώρας τους το 2022. Αυτό, σε συνδυασμό με την αύξηση του κόστους των καυσίμων, θα καταστήσει ακόμη και μια απλή εκδρομή στις ακτές πολύ ακριβή για ορισμένους.

Ως εκ τούτου, οι τουριστικοί φορείς θα χάσουν ένα σημαντικό κομμάτι του εγχώριου εισοδήματος, το οποίο ήταν ήδη επιβαρυμένο λόγω των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας COVID-19.

Ένα άλλο ζήτημα που αντιμετωπίζει ο συγκεκριμένος τομέας είναι ο πόλεμος στην Ουκρανία, ο οποίος γίνεται αισθητός με πολλούς τρόπους. Έχει ανεβάσει τις τιμές των καυσίμων, των μεταφορών, της θέρμανσης και της ψύξης, των φώτων, των ψαριών και άλλων ειδών διατροφής και ποτών. Επιπλέον, θα περιορίσει τον αριθμό των τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα.

Σύμφωνα με το Εθνικό Στατιστικό Ινστιτούτο, το 2021, η Αλβανία δέχθηκε περίπου 363.483 επισκέπτες από την Ανατολική Ευρώπη. Κατά την κορύφωση του τουριστικού τομέα το 2019, ο αριθμός αυτός ανερχόταν στους 393.368. Η Πολωνία, η Ουκρανία, η Ρωσία και η Λευκορωσία αντιπροσώπευαν το μεγαλύτερο ποσοστό επισκεπτών στην περιοχή.

Ενώ οι επιπτώσεις μπορούν να μετριαστούν με τουρίστες από την Αμερική και τη Δυτική Ευρώπη,  εκατομμύρια ευρώ θα πρέπει να αναπληρωθούν από τους φορείς εκμετάλλευσης για να «βγουν» τα έξοδά τους. Αυτό θα είναι δύσκολο να επιτευχθεί σε τοπικό επίπεδο, καθώς η τρέχουσα κρίση εμποδίζει την ικανότητα των Αλβανών να αποταμιεύουν και να ταξιδεύουν.

Λεζάντα στη φωτογραφία εξωφύλλου: Τα τελευταία χρόνια, η Αλβανία έχει μετατραπεί από κάτι σαν άγνωστος προορισμός σε έναν παράδεισο για ταξιδιώτες, φεστιβαλιστές και όσους αναζητούν την περιπέτεια. [Alice Taylor]

euractiv.gr

Γιώργος Μύτιλης