Ένας άγνωστος πίνακας του πασίγνωστου ζωγράφου, Θεοδόση Γιούση

Ένας άγνωστος πίνακας του πασίγνωστου ζωγράφου, Θεοδόση Γιούση

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ

Του Αλκιβιάδη ΝΤΑΛΕ

Το πορτρέτο που βλέπετε, ανήκει στον Πολυτσανήτη Φίλλιπο Πατσάνη. (Εννοείται, τον προγενέστερο). Είναι έργο του πασίγνωστου χλωμιώτη ζωγράφου, Θεοδόση Γιούση που φέρει τη χρονολογία 1914.

Την περίοδο αυτή, ο εικονιζόμενος είχε στη δούλεψή του το μύλο της Πολύτσανης που, ανά ταχτικά διαστήματα εκείνη την εποχή, έβγαινε σε δημοπρασία προς ενοικίαση.

(Στις μέρες μας τον γνωρίζουμε και ως «Ο μύλος του Βάγιου»).

Η ιδιαίτερη στρατηγική τοποθεσία, στην είσοδο του φαραγγιού της Σέλτσης (Γκρίκα), εκτός της ιδιότητας του μύλου, υπήρξε και σημαντικός κόμβος συνάντησης και ξεκούρασης για κάθε Πωγωνίσιο, που ταξίδευε προς και από τις περιοχές του Αργυροκάστρου. Αυτή η δεύτερη ιδιότητα του μύλου, αποτέλεσε αφορμή για την ανάπτυξη μιας ισχυρής φιλίας ανάμεσα στον Μεγάλο Ζωγράφο και τον Φίλιππο Πατσάνη. Ακριβώς, επακόλουθο αυτής της φιλίας είναι και ο συγκεκριμένος πίνακας που σώζεται ακόμα και σήμερα σε πολύ καλή κατάσταση.

Εκτός από την αναμφισβήτητη τέχνη του ζωγράφου στην απόδοση του πορτρέτου, (όχι άδικα χαρακτηρίζεται αρχιμάστορας του πορτρέτου), στον πίνακα διακρίνουμε και την παραδοσιακή αντρική ενδυμασία της εποχής. Την χαρακτηριστική αλυσίδα, όπου οι άντρες κρεμούσαν τα πολύτιμα αντικείμενα, πιθανόν ένα ρολόι, αλλά και τον ζωστήρα των φυσιγγίων που, εκτός των άλλων, αποτελεί έναν αδιάψευστο μάρτυρα της πατροπαράδοτης απασχόλησης της οικογένειας Πατσάνη, με το κυνήγι, που συνεχίζει να περνάει με φανατική ευλάβεια από γενιά σε γενιά.

243460540_1150380545453193_4435876944057448231_n

Παρατηρώντας την επιγραφή κάτω, στη δεξιά πλευρά του πίνακα, και συγκρινόμενη με άλλες επιγραφές από πίνακες του Θεοδόση Γιούση, συμπεραίνουμε να είναι από το χέρι του ιδίου του μεγάλου μας ζωγράφου.

Σχετικά άρθρα: