Αλβανία: Οι συνομιλίες για τη ναυτική βάση στο Πόρτο Ρομάνο του ΝΑΤΟ σε προχωρημένο στάδιο
Η αναπληρώτρια πρωθυπουργός της Αλβανίας και υπουργός Υποδομών και Ενέργειας Belinda Balluku, δήλωσε ότι οι διαπραγματεύσεις με το ΝΑΤΟ για την κατασκευή ναυτικής βάσης στο Πόρτο Ρομάνο, ένα νεόκτιστο λιμάνι στις αλβανικές ακτές της Αδριατικής, βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο.
Παρουσιάζοντας τα έργα υποδομής και ενέργειας για το 2025 κατά τη διάρκεια ακρόασης στην κοινοβουλευτική επιτροπή οικονομίας και οικονομικών, η Balluku δήλωσε ότι ο σιδηρόδρομος, που έχει σχεδιαστεί για να συνδέσει το εμπορικό τμήμα του λιμανιού του Πόρτο Ρομάνο, τη δυνητική ναυτική βάση και τον πανευρωπαϊκό διάδρομο 8, είναι ένα από τα πιο σημαντικά σιδηροδρομικά έργα στην Αλβανία.
«Όσον αφορά τον Διάδρομο 8, η αποκατάσταση της σιδηροδρομικής γραμμής Δυρράχιο-Ρογκοτζίνα είναι ένα πολύ σημαντικό έργο. Ο Διάδρομος 8 δεν είναι μόνο ένας διάδρομος μεταφορών, αλλά [είναι σημαντικός] και για τον τομέα της ενέργειας και της ασφάλειας. Διαπραγματευόμαστε με αξιωματούχους του ΝΑΤΟ για την κατασκευή μιας ναυτικής βάσης εκτός από το εμπορικό τμήμα του νέου λιμανιού του Πόρτο Ρομάνο. Οι συζητήσεις βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η σιδηροδρομική γραμμή που θα συνδέει το λιμάνι του Πόρτο Ρομάνο και τη ναυτική βάση με τον Διάδρομο 8 θα είναι ένα από τα πιο σημαντικά σιδηροδρομικά έργα στην Αλβανία», δήλωσε η Balluku στους βουλευτές.
Πρόσθεσε ότι η κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής θα συντονιστεί με τρεις άλλες χώρες που συμμετέχουν στο έργο του Διαδρόμου 8, δηλαδή την Ιταλία, τη Βόρεια Μακεδονία και τη Βουλγαρία.
Η ίδια δήλωσε ότι η απόκτηση πρόσβασης στη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα είναι ο κύριος στόχος του πανευρωπαϊκού έργου του Διαδρόμου 8, καθώς θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στις συνιστώσες των μεταφορών, της οικονομίας και της ασφάλειας των Σκοπίων, της Σόφιας, του Βελιγραδίου, του Ζάγκρεμπ, της Λιουμπλιάνας και της Βουδαπέστης.
Η Balluku επέστησε επίσης την προσοχή στη σιδηροδρομική γραμμή μεταξύ Βόρα και Χάνι και Χότιτ, λέγοντας ότι το συνολικό εκτιμώμενο κόστος του έργου ανέρχεται σε 373 εκατομμύρια ευρώ και θα συγχρηματοδοτηθεί από τον αλβανικό κρατικό προϋπολογισμό, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (ΕΤΑΑ), την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω του επενδυτικού πλαισίου για τα Δυτικά Βαλκάνια (WBIF).
Πρόσθεσε ότι το επενδυτικό σχέδιο για τη σιδηροδρομική γραμμή από τη Βόρα (κοντά στα Τίρανα) έως τη συνοριακή διάβαση Χάνι και Χότιτ στη βορειοανατολική Αλβανία στα σύνορα με το Μαυροβούνιο περιλαμβάνει την πλήρη ανακαίνιση της σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 120 χιλιομέτρων και 13 σιδηροδρομικών σταθμών με προβλεπόμενη ταχύτητα κυκλοφορίας έως 120 km/h, συμπεριλαμβανομένης της εγκατάστασης νέου συστήματος σηματοδότησης και βελτιώσεων στην ασφάλεια.
Η Balluku ανέφερε επίσης ότι έχει ολοκληρωθεί η μελέτη σκοπιμότητας για μια νέα σιδηροδρομική γραμμή που θα συνδέει την αλβανική πόλη-λιμάνι του Δυρραχίου με την πρωτεύουσα του Κοσσυφοπεδίου Πρίστινα. Το έργο αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά τους οικονομικούς δεσμούς μεταξύ Αλβανίας και Κοσσυφοπεδίου.
Πηγή: ibnaeu.com