Το γλυπτό της Βορείου Ηπείρου να μπει ξανά στη θέση του
Ξέκαναν ένα υπέροχο γλυπτό!
Έργο του γλύπτη, Κώστα Σεφερλή που ήθελε να απεικονίσει τη Βόρεια Ήπειρο:
Μία γυναίκα ξαπλωμένη με το κεφάλι ψηλά – δείγμα ανδρείας και αντίστασης – κι ας έχει δεμένα πισθάγκωνα τα χέρια πίσω της.
Έγινε το έργο το 1951 και τα αποκαλυπτήρια του στο πεζοδρόμιο Τοσίτσα, πλάι στο Πολυτεχνείο Αθηνών, το 1953. Κι αποτελεί δωρεά του καλλιτέχνη στο Δήμο Αθηναίων.
Η Βόρεια Ήπειρος – σε μάρμαρο – σε συνέχεια, έγινε αφορμή έμπνευσης για την ποιήτρια Κική Δημουλά, που έγραψε το ποίημα «Σημείο Αναγνωρίσεως». Μετατράπηκε σε κοινωνική “διαμαρτυρία”.
……………………………………
Γιά τά δεμένα χέρια σου, πού ἔχεις
ὅσους πολλούς αἰῶνες σέ γνωρίζω,
σέ λέω γυναίκα.
Σέ λέω γυναίκα
γιατ’ εἶσ’ αἰχμάλωτη.
………………………….
Μετά το 1990 ξεκίνησε σταδιακά ο βανδαλισμός. Καλύφτηκε επανειλημμένα το άγαλμα με grafiti. Κι αφού διαπίστωναν αδιαφορία από τις κρατικές αρχές, προχώρησαν και παραπέρα: σε αποκεφαλισμό και αφαίρεση των άκρων.
Έφτασαν να αφαιρέσουν γλυπτό και βάθρο. Όλα τα ξήλωσαν. Τα ισοπέδωσαν κυριολεκτικά.
Και το άδειασμα του τόπου μας τώρα, νομίζω ότι βρίσκεται στο τέλος του. Η αδιαφορία, η αμέλεια, λόγω και της πανδημίας, τούτη την εποχή βρίσκεται σε ανώτερο βαθμό.
Αν ο Δήμος Αθηναίων, ως υπεύθυνος φορέας, δεν μπόρεσε να προστατέψει το γλυπτό και τώρα αδυνατεί να επανορθώσει το λάθος του, να αντικαταστήσει το άγαλμα – σύμβολο, τότε να δώσει σε Βορειοηπειρώτες το δικαίωμα αυτό. Υπάρχουν άτομα – αληθινοί πατριώτες – που θέλουν να βοηθήσουν με χρηματικό ποσό.