Βωμοί για θυσίες ανακαλύφθηκαν σε αρχαία θρακική πόλη 8.000 ετών

Βωμοί για θυσίες ανακαλύφθηκαν σε αρχαία θρακική πόλη 8.000 ετών

Στην αρχαία θρακική πόλη Περπερικόν, εν μέρει λαξευμένη στο βράχο στην ανατολική οροσειρά Ροδόπη της Βουλγαρίας, αποκαλύφθηκαν δύο βωμοί, ο ένας εκ των οποίων χρησιμοποιούνταν για την ιερή οινοποίηση και ο άλλος για θυσίες ζώων.

Ο καθηγητής Nikolay Ovcharov, επικεφαλής της ομάδας ανασκαφών στο Περπερικόν τα τελευταία 25 χρόνια, ανακοίνωσε την ανακάλυψη δύο βωμών, όπου ο ένας ήταν προορισμένος για αιματηρές θυσίες, και οι οποίοι οριοθετούν την «ιερή» γη στον νότιο τομέα του αρχαιολογικού χώρου.

Οι βωμοί αυτοί αποδεικνύουν περίτρανα ότι ο μεγάλος ναός του Διονύσου βρισκόταν εντός του συμπλέγματος.

Οι ιέρειες του φημισμένου ναού της Θράκης, προφήτευσαν στο Μαντείο του Διόνυσου το δοξασμένο μέλλον του Μεγάλου Αλεξάνδρου και του Αυγούστου, του πρώτου Ρωμαίου Αυτοκράτορα. Αυτά είναι γνωστά από αρχαίες ιστορικές πηγές.

Ωστόσο, καμία από τις πηγές δεν προσφέρει ακριβή περιγραφή της τοποθεσίας του ιερού, εκτός από το ότι ήταν στο ψηλότερο βουνό της Θράκης, στη γη της φυλής Σάτρη. Μέχρι σήμερα, οι ιστορικοί πιστεύουν ότι τόπος κατοικίας των προφητών ήταν κυρίως τα βουνά της Ροδόπης και η οροσειρά του Αίμου, και οποίο ανταγωνίζονταν σε κύρος και μαντική ακρίβεια το ιερό μαντείο του Απόλλωνα, στους Δελφούς.

Παρ’ όλα αυτά, το Περπερικόν παραμένει ο μεγαλύτερος μεγαλιθικός οικισμός των Βαλκανίων, με ιστορία 8.000 ετών.

Στο πέρασμα του χρόνου, το Περπερικόν πέρασε από  διάφορους πολιτισμούς, όπως οι Θράκες, οι Ρωμαίοι, οι Βυζαντινοί και η μεσαιωνική Βουλγαρική Αυτοκρατορία.

Στο Περπερικόν, έχουν ανακαλυφθεί πολλά πέτρινα ιερά και βωμοί, όπου πιθανόν να πραγματοποιούνταν τελετουργικά προς τιμή του Διονύσου. Οι βωμοί αυτοί, λαξευμένοι επάνω στην πέτρα, έχουν στο εσωτερικό τους λεκάνες για σπονδές.

Ο Διόνυσος είχε πρωταγωνιστικό ρόλο στα Ορφικά Μυστήρια, ένα σύνολο θρησκευτικών πρακτικών που γεννήθηκαν στη Θράκη.

Σύμφωνα με ορισμένους μελετητές, ο θρακικός θεός Ζαγεύς, γιος του Δία και της Περσεφόνης, τον οποίον διαμέλισαν οι Τιτάνες και εκείνος ξαναγεννήθηκε, ενίοτε ταυτιζόταν με τον Ορφικό Διόνυσο, τον θεό των μυσταγωγικών λατρειών και του κύκλου της ζωής και του θανάτου. O Σαβάζιος, πατέρας του ουρανού και ιππέας, ήταν ακόμη μια θεότητα που λατρευόταν στη Θράκη και ίσως να είχε  επηρεάσει μεταγενέστερες ερμηνείες του Διονύσου.

«Οι πρωιμότερες θυσίες γινόντουσαν πριν από 3.000 – 3.200 χρόνια, στα τέλη της Εποχής του Χαλκού και στις αρχές της Εποχής του Σιδήρου», εξηγεί ο αρχαιολόγος Nikolay Ovcharov, συμπληρώνοντας: «Καθώς πρόκειται για βωμό της Ρωμαϊκής Εποχής, αξιοποιούμε δεδομένα από την περίοδο αυτή και διεξάγουμε συγκριτική ανακατασκευή».

Τόνισε ότι, πιθανώς να είναι ένας βωμός για τους θεούς του κάτω κόσμου εξ ου και οι άνθρωποι έπρεπε να είναι ντυμένοι στα μαύρα, και τα ζώα να έχουν μαύρη γούνα.

Συμπλήρωσε επίσης ότι τα ζώα θα έπρεπε να είναι μικρά, όπως κατσίκες και πρόβατα, τα οποία προσφέρονταν ως θυσία, ενώ έπρεπε να είναι υγιή και να οδηγούνται στον τόπο της θυσίας με τη θέλησή τους, και όχι να σέρνονται δια της βίας.

Ο Ovcharov εξήγησε ότι το πιθανότερο είναι, το ιερό να χτίστηκε στα τέλη της Εποχής του Χαλκού ή τις αρχές της Εποχής του Σιδήρου, ενώ κατά τον Μεσαίωνα, εγκαταλείφθηκε. Σχετίζεται με τους ναούς του 3ου και 4ου αιώνα, οι οποίοι είχαν μελετηθεί στο νότιο μέρος της περιοχής, και περιλαμβάνουν τον ναό του Ανατολικού θεού Μίθρα, τον ναό των Προγόνων και έναν ναό που δεν έχει ταυτοποιηθεί ακόμη.

Ο Ovcharov τονίζει πως, αυτοί οι δύο μεγάλοι βωμοί που ανακαλύφθηκαν, είναι μόλις η αρχή, ενώ αναμένεται ν’ ανακαλυφθούν περισσότερα ευρήματα.

Σχετικά άρθρα: